Artykuł w Kronice Prowincjonalnej „Korki i popołudniowe mroki” („KM” nr 46 z 18.11.2009 r.) wywołał u mnie refleksje, którymi chciałbym się podzielić.

Poruszono w nim m.in. temat szerokości jezdni ciągu ulic Odrodzenia – Polska. Sprawa wymaga wyjaśnienia. Przed remontem wykonanym w latach 2005 ÷ 2006 ciąg ulic Odrodzenia – Polska funkcjonował jako dwupasowy (poziome oznakowanie wyznaczało dwa pasy ruchu). Obecnie ciąg ulic Odrodzenia – Polska także funkcjonuje jako dwupasowy i posiada na przeważającej długości szerokość jezdni jak przed remontem, tj. od 9 m do 10,50 m. Zwężenia do 7 m występują w obrębie miejsc postojowych przy MDK i dworcu PKS. Stanowią one ok. 13% długości wyremontowanego w okresie 2005 ÷ 2006 ciągu ulic Odrodzenia – Polska. Zwężenia uspokoiły ruch i zwiększyły bezpieczeństwo pieszych. Dzięki temu od 2006 roku zdecydowanie zmalała liczba wypadków z udziałem pieszych na ciągu ulic Odrodzenia – Polska.

Wyjaśnienia wymaga także sprawa „1 Maja”. Artykuł „Korki i popołudniowe mroki” obala złudzenie, jakie do tej pory było mocno zakorzenione i podtrzymywane przez grupę rozgoryczonych obywateli naszego miasta, jakoby kłopoty komunikacyjne w Szczytnie wynikały z zamknięcia dla ruchu ulicy 1 Maja w związku z jej przebudową. Od czasu oddania 1 Maja do eksploatacji, czyli od ponad 1,5 miesiąca, nadal jest tłok w godzinach szczytu na głównych ulicach miasta. Tak więc diagnoza kłopotów komunikacyjnych miasta wiązana z zamknięciem dla ruchu ulicy 1 Maja, była nietrafna. Upadł mit stworzony przez grupę malkontentów. Zamykając temat „1 Maja”. uważam za stosowne oznajmić, że inwestycja została wykonana terminowo i zgodnie z wymaganiami dokumentacji kontraktowej (inwestycja jest już po odbiorze). Malkontentom przypominam, że nawierzchnie jezdni wykonano sporo przed terminem, a mianowicie: ul. 1 Maja – 1 sierpnia (2 m-ce przed terminem), ul. Poznańska na odcinku do ul. Bydgoskiej – 10 sierpnia (ok. 1,5 m-ca przed terminem), a do końca zakresu rzeczowego – 16 września (ok. 0,5 m-ca przed terminem). Ale to już historia! Karawana pojechała dalej!

Dygresja: przebudowa ulicy 1 Maja powinna nazywać się „przebudowa urządzeń podziemnych w ulicy 1 Maja”, albowiem roboty drogowe na długości 0,9 km były dodatkiem dla przebudowy i budowy urządzeń podziemnych o łącznej długości ponad 6,6 km (w tym prawie 230 studni), tak więc na 1 metr bieżący ulicy przypadało ok. 7,3 m urządzeń podziemnych, a statystyczna studnia była prawie co 4 m. W historii naszego grodu nie miały miejsca roboty o takiej intensywności przebudowy i budowy urządzeń podziemnych.

Krzysztof Połukord